Mengenai Saya

Foto saya
Thariqah Sammaniyah al-'Aliyyah al-Qodiriyah al-Khalwatiyah - Syatthariyah 'Arifin Billah - Syatthariyah Ashaliyah - Naqsyabandiyah al-Khalidiyah. Dibawah bimbingan : Guru Mursyid Tengku Mudo al-Khalidi as-Sammani as-Syatthari. Dengan alamat : Kelurahan.Jombang, Kecamatan.Ciputat, Kota.Tagerang Selatan, Provinsi.Banten. WhatsApp Admin : 082385789999

Senin, 22 April 2019

KAEDAH DAN CARA MENCARI GURU MURSYID YANG SAH LAGI BENAR

KAEDAH  DAN  CARA  MENCARI
GURU  MURSYID  YANG  SAH  LAGI  BENAR

*

Jika kita ingin mencari guru yang  MURSYID yang dapat membimbing perjalanan kerohanian dan memasuki makam tauhid :

    Bangunlah pada sepertiga ( 1/3 ) malam, lakukan solat dua (2 ) rakaat dan berdoalah seperti berikut :

     " Yaa Allah ,  yaa Tuhanku..!  Tunjukkanlah kepadaku hamba-hamba-Mu yang soleh.

Tunjukkanlah kepadaku orang-orang yang mampu membimbingku kepada Engkau (yaa Allah ) ,  iaitu :

*   Orang-orang yang memberi makan kepadaku dengan makanan Engkau,

*   Orang yang memberi minum kpd ku dengan minuman Engkau ( yaa Allah ) ,

*   Orang yg memberi celak mata kedekatan ku dengan cahaya kedekatan Engkau  ( yaa Allah )

*   dan orang memberi tahu kepada ku akan sesuatu yang sudah dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan.. ( yaa Allah ).

"Ya Allah !  Tunjukkanlah aku kepada seorang hamba daripada hamba-hamba-Mu yang soleh untuk menyampaikan aku kepada keredhaan-Mu ( yaa Allah ) dan memperkenalkan aku jalan menuju keredhaan itu".

Aamiin .. yaa Allah
Yaa Robbal 'Aalamiin ..

**

-Syeikh Abdul Qadir Jailani-

******************************************************
 
Maka daripada itu ,

Untuk memastikan adakah ia seorang GURU MURSYID yg sah lagi benar , tanyalah kpd nya empat ( 4 ) perkara berikut :

Pertama :   Minta kpd nya dgn cara beradab n sopan agar beliau dpt menunjukkan bukti sanad n silsilah ( rantaian ) yg sah drp beliau sampai kpd Rasulullah S.A.W.

Kedua :   Bertanya lah kpd nya dgn sopan n beradab :  Adakah Tuan boleh membimbing n membawa saya sampai Allah n Rasul ?

Ketiga :   Bertanyalah kpd nya :  Adakah Tuan boleh menjamin saya di Padang Mahsyar ?

Keempat :   Bertanya lah kpd nya :  Boleh kah Tuan melimpahkan NUR MUHAMMAD kpd saya dgn barakah Rasulullah S.A.W ?

***

Klu beliau menjawab :  IN SYA ALLAH ... Duduk lah BERADAB dgn nya n BELAJAR lah dgn nya dgn bersungguh-sungguh ....

***

Tetapi klu dia kata :  "  Oooo ... saya tak sanggup .. nasib diri saya sendiri saja tak jelas ...  "

Maka angkat kaki anda perlahan-lahan ...drp nya .... Sbb sudah dipastikan ia itu bukanlah guru mursyd dan apabila anda tetap disana juga, maka akan membuang masa, membuang tenaga, membuang uang anda.

ALLAHU  AKBAR

Tulisan: Syeikh Amdan Maulana.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

"Terimakasih telah berkunjung ke blog saya, silahkan berkomentar dengan sopan"