Mengenai Saya

Foto saya
Thariqah Sammaniyah al-'Aliyyah al-Qodiriyah al-Khalwatiyah - Syatthariyah 'Arifin Billah - Syatthariyah Ashaliyah - Naqsyabandiyah al-Khalidiyah. Dibawah bimbingan : Guru Mursyid Tengku Mudo al-Khalidi as-Sammani as-Syatthari. Dengan alamat : Kelurahan.Jombang, Kecamatan.Ciputat, Kota.Tagerang Selatan, Provinsi.Banten. WhatsApp Admin : 082385789999

Jumat, 05 Juli 2019

SIAPA SAYA ?

By: Syekh Amdan Maulana

SIAPA SAYA ? 
Org yg bijaksana adalah org yg amat mengenali dirinya melebihi drp yg lain. Sebaliknya org yg bodoh lagi tolol itu lebih byk mengetahui sesuatu yg luar drp dirinya.
* Tahukah anda siapakah anda ? * Pernahkah anda terfikir tentangnya ?
Pernahkah anda bertanya pd diri anda :
* Dulu saya dtg drp mana ?
* X pernah langsung saya terfikir utk tinggal di dunia ini ... Siapa saya ni .. ?
* Apa tujuan saya hidup di dunia ini ?
* Mengapa perlu saya beribadat , berzikrullah n lain-lain ?
* Selepas saya mati saya nak pergi ke mana ?
* Apa hubungan saya dgn Allah ?
* Apa pula hubungan saya dgn Muhammad ?
* Siapa Allah n Muhammad itu ?
* Apa perlunya saya menyebut nama Alllah n Muhammad khususnya dlm solat , selawat n zikru Allah ?
* Apa hubungan saya dgn Al-Quran n para malaikat ?
Kesemua persoalan itu mesti ada kaitan dgn diri anda.
Kenapa tdk ? Ketika anda bersendirian anda akan terasa n sadar bahwa seolah2 hanya anda seorg saja hidup di alam ini.
Anda toleh ke kanan n toleh ke kiri
Pandang ke depan n pandang ke belakang
Dongak ke atas n pandang ke bawah
tak da sesiapa pun hanya anda seorg saja.
lni kerana anda dapati n melihat di sekeliling anda itu tak lain dan tak bkn adalah cermin diri anda sendiri yg tak lain drp diri anda juga.. Akuan drp diri anda sendiri tanpa ada sesiapa pun yg memaksanya ...
Lantas , anda terus bertanya kpd diri anda sendiri : siapakah saya ini ?
Maka bertambah-tambahlah keinginan anda utk mengenali diri anda yg selama ini anda terlepas pandang n mengabaikannya.
****
Man 'arafa nafsahu faqad 'arafa rabbahu
Waman 'arafa rabbahu jahila nafsahu...
***
ALLAHU AKBAR

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

"Terimakasih telah berkunjung ke blog saya, silahkan berkomentar dengan sopan"